Journal eller inte?

Det är ju inget tvång, men det är riktigt professionellt att veta vad du gjorde förra gången, nu när kunden kommer tillbaka, man kan lättare förbereda och till och med kanske komma med förslag på varianter om du tror att kunden är öppen för det. Ta hjälp av fotografier, de flesta tycker att det är okej, men kolla en gång extra innan du lägger ut något på nätet! I min lilla bok noterar jag namn, kontaktuppgifter, datum, styling, antal fransar och sort och om de köper något i shopen. På det viset så riskerar jag inte att "tjata" på dem om att köpa mascara när de gjorde det förra gången, till exempel. Man kan även skriva upp lite ledtrådar så man kommer ihåg vem som är vem, om man inte har tagit ett foto.

 

Använd gärna ett databasprogram (eller vanligt mappsystem) i din dator, där kan man ju få plats med hur mycket uppgifter som helst och lätt knyta ihop med ett foto, och kanske till och med kalendern!

 

Alternativt en vanlig skrivbok, jag började med en tjockare variant från Ordning & Reda där jag delade in boken alfabetiskt med två kunder på varje högersida, för att kunna fortsätta på vänsterbladet om det skulle bli fullt. Lätt att hitta och att gå tillbaka och titta, när kunderna undrar hur det var förra gången.

 

Det är de små detaljerna som gör att kunderna betalar dricks!